Dijous 17 de maig s’inaugura aquesta mostra que culmina un
projecte Erasmus+ impulsat per l’Institut de Tecnificació
Els paisatges d’Amposta i el delta de l’Ebre, Split (Croàcia) i Vittoria (Sicília)
confluiran en una mateixa exposició a Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre,
que s’inaugurarà aquest dijous 17 de maig, a les 19:00 hores, i que porta per títol
One land, one thousand landscapes 1L1000L. Mapping the experience of
living and being in a place. Aquesta mostra és la culminació d’un projecte
d’abast internacional que s’emmarca en el programa de la Comissió Europea per a
l’educació, la formació, la joventut i l’esport, Erasmus+ en la qual durant dos cursos
acadèmics hi han intervingut uns 400 estudiants de secundària de l’Institut de
Tecnificació d’Amposta, de l’Instituto Comprensivo Filippo Traina de Vittoria
(Sicília) i del III Gimnazija Split d’Split (Croàcia), així com també el professorat
d’aquests tres centres educatius. De fet, en el muntatge d’aquesta mostra, que
s’està duent a terme aquests dies al Centre d’Art, hi intervindran 40 estudiants de
l’Institut de Tecnificació, 10 estudiants de l’institut italià i 10 més del croat.
Des del primer moment, el projecte ha comptat amb la implicació directa del
Centre d’Art, a través de l’Aula al Pati, que coordina l’artista Alfred Porres, per
l’especial vinculació amb el paisatge, una de les singularitats del Centre d’Art
ebrenc, i també perquè representa una important oportunitat d’expandir l’art
contemporani als centres educatius. “És un dels aspectes en què estem treballant”,
apunta Aida Boix, directora de Lo Pati.
One land, on thousand landscapes o Un territori, mil paisatges compta també
amb el suport del Parc Natural del Delta de l’Ebre i pretén indagar i reinterpretar el
paisatge que ens envolta a través de la creació comunitària i l’intercanvi cultural.
La proposta parteix de la base que d’un espai geogràfic definit i concret poden
sorgir tants paisatges com mirades s’hi projecten. Tot depèn dels relats que hi
teixim i de la intersecció de múltiples vectors (econòmics, polítics, socials i
culturals). El propòsit ha estat cartografiar aquests paisatges superposats al
territori de cadascun dels centres educatius per articular una descripció densa i
complexa de l’entorn que s’habita. “És un tema molt transversal que a nivell
www.lopati.cat comunicacio@lopati.cat twitter.com/centreartlopati facebook.com/centreartlopati
didàctic ha permès treballar-lo dins de pràcticament totes les matèries, des de les
ciències socials i naturals fins a les matemàtiques”, apunta Alfred Porres, que ja fa
anys que explora aquesta interessant simbiosi entre art i pedagogia.
Des de l’Institut de Tecnificació destaquen que ha estat encertat treballar el
paisatge amb d’altres països mediterranis, per les similituds que han donat molt de
joc a l’intercanvi, i també assenyalen que ha estat interessant incorporar alumnes
de diferents edats: de 10 a 12, els italians; de 13 a 15 els d’Amposta; i de 17 i 18
els de Croàcia.
La mostra sue fins al 27 de maig es podrà visitar al Pati consta de quatre àmbits
diferents:
BATSCAPE INITIATIVE. Un dels objectius del projecte ha estat transformar el
paisatge i ho han fet a través dels ratpenats, uns petits mamífers voladors i en
retrocés poblacional. La intervenció en l’espai ha consistit en la instal·lació de
caixes niu per a ratpenats en diferents punts. En el cas d’Amposta a la vora del
canal. A l’exposició es podran veure algunes d’aquestes caixes, reproduccions de
diferents espècies de ratpenats com el més petit del món, i també una ala
articulada a escala humana de ratpenat, entre altres elements.
1 m2 OF LANDSCAPE. Són nou peces d’un metre quadrat cadascuna, tres per
territori, dins de les quals hi ha un material que representa parcialment el paisatge
natural d’aquell territori. Així en el cas del delta de l’Ebre s’han buscat tres
materials que reflecteixin els canvis del delta al llarg de l’any: terrossos de terra de
l’arrossar, aigua i pallús d’arròs. En el cas d’Split, pedres de platja, ginesta i sal. I
en el cas de Vittoria, olivera, palla i marge de pedra.
OVERLAPPING LANDSCAPES. És el leimotiv del projecte. Comprendre que a
partir de les diferents mirades d’un mateix territori es poden projectar molts
paisatges. Dins de cada territori s’ha fet el mateix exercici de buscar quins són els
llocs referents d’aquell territori a nivell institucional (ajuntaments, museus,...),
comercial (empreses, webs turístiques...) o marginals (xarxes socials, entitats...).
Això s’ha plasmat a través de tres mapes marcats amb icones de localització de
diferents colors. Després, s’ha fet una cerca a Google del nom de cada ciutat i s’han
referenciat les 100 primeres entrades. Un núvol de paraules recull el resultat
d’aquesta cerca. La mida dels mots és proporcional al número de vegades que un
lloc apareix a la cerca.
DIALOGUING LANDSCAPES. Aquí es tracta de posar en diàleg els paisatges
possibles dels territoris dels tres centres participants. Per dur a terme l’activitat es
va proposar a cada centre que aportés cinc imatges del seu territori i les descrigués
en un text, la resta de centres havien de buscar cinc imatges que es poguessin
associar al text rebut. El resultat són 15 panells cadascun del quals recull una
descripció i tres imatges, una de cada territori sense saber ben bé quina de totes
les imatges va originar el text i quines en van ser conseqüència