La del pròxim dia 11 no serà la primera acció de neteja que s’organitza enguany en el marc de la campanya. Els passats 24 i 25 de febrer, 57 voluntaris van recollir 3.800 quilos de deixalles –plàstics en un 84%- de la zona de la punta de la Banya. També el pròxim 13 de maig està prevista una nova acció a la Platja d’Eucaliptus en el marc de la campanya Let’s Clean Europe i, el 18 de mig, tindrà lloc una marató de neteja entre Sant Jaume d’Enveja i l’Ametlla de Mar. Per als voluntaris i els ajuntaments, però, es tracta d’actes principalment simbòlics que, a la llarga, han de servir principalment per conscienciar i educar la ciutadania sobre el greu problema ambiental –i econòmic- que suposa la presència de residus en un espai natural tan sensible.
"Creiem que, realment, el que importa d’aquesta campanya és la sensibilització: que la gent s’adoni de la problemàtica de la brossa als espais naturals. És intentar canviar els hàbits de consum de la gent, reduir al màxim la reducció de brossa i que no arribi als espais naturals. És realment esperpèntic i un reflex del món en què estem", argumenta Pere Mangrané, president de l’Associació de Voluntaris del parc natural. "Això només passa per l’educació i la conscienciació de les persones", ratifica Anna Giménez, tinent d’alcalde de Dinamització Econòmica i Enfocament Turístic i Cultural de Deltebre, ajuntament que participa en la campanya al costat dels de l’Aldea, l’Ampolla, Camarles, Amposta, Sant Carles de la Ràpita i Sant Jaume d’Enveja.
Amb aquest objectiu, paral·lelament a les accions de neteja, els consistoris i voluntaris que impulsen la campanya organitzaran taules sectorials als diferents municipis per trobar la manera d’implicar activament els agents socioeconòmics del delta de l’Ebre i que "adquireixin compromisos" per fer front a un problema que afecta entorns naturals i també urbans de la zona, amb conseqüències econòmiques, com per exemple, en el cas de la neteja de platges i les consegüents queixes dels turistes. El debat es traslladarà a les escoles a partir de les xerrades dins d’un programa d’educació ambiental, així com en fires i amb un aquari a la Casa de Fusta. Els voluntaris, per la seva banda, portaran als diferents plens municipals mocions perquè els ajuntaments de la zona adoptin definitivament l’ús de gots i coberts reutilitzables en les festes i esdeveniments populars que celebrin. També s’ha demanat una subvenció al Grup d’Acció Local de Pesca de la Mar de l’Ebre per crear un protocol de neteja de platges i avançar en programes educatius.
Tot i que quantitativament no es considera representatiu, les accions de neteja permeten valorar el tipus de residus i els seus efectes sobre la fauna i l’entorn natural. Dels 5.830 quilos recollits l’any passat, una immensa fracció, el 82%, eren plàstics. Uns 600 quilos d’aquest material van ser traslladats a una fàbrica de Montpellier on es van transformar en 180 quilos de taps per a ampolles xampú. La destinació dels que es puguin treure enguany, però, no està decidida. La composició restant dels residus era en un 6% metalls, un 5% tèxtil, 4% vidres i resta un 3%. "És resistent i dura, però té com a contrapartida que no és degrada. Dins al mar, per l’acció del vent i les corrents, es fragmenta en microplàstics i estan escampats pel medi: la fauna se’n veu ressentida", recorda Mangrané. Precisament, el parc natural participa també enguany, als mesos d’abril, juliol i octubre en la campanya Act4litter, juntament amb una vintena d’àrees marines protegides de la Mediterrània, que caracteritza els residus en un tram de platja de platja de 100 metres i ha de servir per programar accions conjuntes per preservar els ecosistemes de les escombraries.